Časté otázky a odpovědi
Jakou nosnost má nosič?
Nosnost nosiče bývá zpravidla dle výrobce 50 – 100 kg. Hodnoty jsou to nižší než nosiče běžně uvezou. Tyto hodnoty jsou záměrně podhodnoceny vzhledem k tomu, že spousta uživatelů nakládá na nosiče o něco vyšší váhu než je výrobcem dovoleno, proto musí nosič být naddimenzovaný. Nosiče z naší produkce BöHM jsou testovány na 300 kg, přitom udávaná nosnost je 50 kg.
Samostatný střešní nosič na autě hučí, není to závada?
Obecně platí pravidlo: Střešní nosič montovat jen pro dopravu zavazadel a potom sundat. Další pravidlo říká: Čím dokonalejší aerodynamika karoserie, tím víc hučí nosič na střeše.
Hluk je možné omezit již při vývoji střešního nosiče a lze dosáhnout přijatelnějšího spektra, jako tomu je např. u produktu WingBar od firmy Thule (viz. obr.). Tyto aerodynacké tyče najdete v naší nabídce na těchto stránkách nebo u nás v kamených prodejnách, kde si je můžete rovnou vyzkoušet. Přesto Vám ale doporučíme nosiče čas od času demontovat. Hluk je pouze projevem zvýšeného odporu vzduchu, který se promítne vyšší spotřebou pohonných hmot. Další problémy nás pak nesmí překvapit:
- Potíže v myčce
- Poškození laku při kontaktu se střechou
- Možná koroze funkčních dílů
Nosiče kol - na střechu nebo za auto?
U nosičů kol platí všeobecně, že přepravované jízdní kolo má vyšší hmotnost než například přepravované lyže a tudíž je rozumné na těchto prvcích nešetřit.
Jízdní kolo působí na nosiče kol jako princip páky ve fyzikálních zákonech, proto je důležité, aby nosiče byly dostatečně pevné a další důležitá část je aby nosič kola a jeho úchyt dobře pasoval na rám přepravovaného jízdního kola. Rámy kol mají často různé tvary od klasických kulatých profilů přes oválné až po lichoběžníky. V tomto místě bývají největší problémy s uchycením jízdních kol k nosičům kol.
Častý problém nehod bývá též nepoužití řemínků, které drží přední a zadní pneumatiky v lyžině nosiče kola. Pokud nejsou použity tyto řemínky, tak to že drží jízdní kolo za rám velmi dobře prostě nestačí.
Jaký nosič je lepší, za auto nebo na střechu?
Z hlediska méně fyzicky disponovaného uživatele je volba jasná, za auto. Usazení kola je snazší a montáž i demontáž rychlejší. K problémům dojde pokud takto přepravovaný nosič zraní např. chodce a je třeba celou záležitost uzavřít s pojišťovnou. Rázem se zjistí, že pokud kolo přesahuje obrys vozu, porušuje vyhlášku o vnější bezpečnosti vozidel a jejich příslušenství, čímž se počáteční výhoda poněkud prodraží. Zanedbatelné není ani riziko částečného zakrytí SPZ a předepsaného osvětlení. Ale k odpovědi na otázku v nadpisu. Pro standardní osobní automobil raději na střechu, pro velkoprostorová a terénní auta obě řešení a pro vany a obytná auta nosič na záď automobilu.
Jak přepravovat lyže?
Lyže je v zásadě důležité přepravovat vždy špičkami dozadu a pokud možno svázané skluznicemi k sobě. Nikdy lyže nepřepravujte špičkami dopředu, protože zahnuté špičky Vám hladce nabírají vzduch podobně jako křídlo u letadla a čím vyšší rychlostí jedete, tím více se lyže od sebe skluznicemi oddalují a špatně zajištěný nosič lyží tak velké zatížení nevydrží a klidně se otevře za jízdy. Následky mohou být nepříjemné.
Další veličinou, která působí nepříznivě na Vaše lyže při přepravě na střeše je sůl, prach a další nečistoty kde trpí především skluznice, hrany které můžou reznout a samozřejmě vázání.
Všem těmto nepříjemnostem lze zabránit tím že si pořídíte střešní box který není určen pouze pro přepravu lyží ale lze sem uskladnit i hůlky, boty a jiná zavazadla.
Lyže lze přepravovat na střeše vozidla čtyřmi způsoby:
1) V magnetických nosičích lyží, které bývají zpravidla jen na dva páry, ale existují i na 6 párů lyží.
2) Lyže se jednoduše navážou upínacími popruhy k tyčím střešního nosiče, ale zde bude pravděpodobně problém s vázáním které se bude dotýkat střechy a tak nezbyde nic jiného než lyže vyrovnat vedle sebe, což bude problematičtější a bude třeba více upínacích prvků.
3) Nosiče lyží upevněné k střešnímu nosiči jsou téměř nejlepším způsobem přepravy lyží (pokud pomineme střešní box)
Lze koupit různé typy a velikosti, ale maximálně na 6 párů lyží, ovšem je třeba brát ohled na výšku vázání především u Freestylových lyží.
Lyže se při přepravě sepnou skluznicemi k sobě a pokud je nízký střešní nosič a také nižší nosič lyží může se stát že vázání lyží se bude dotýkat střechy.
Potom někteří výrobci nabízí zvyšovací podložky, které se montují mezi tyče střešního nosiče a nosič lyží, tím vznikne větší prostor mezi střechou a nehrozí poškození plechu střechy.
4) Přeprava lyží a dalšího vybavení v střešním boxu je ideálním řešením. Lyže jsou čisté a uzamčené v této přepravní schránce a kdykoli z boxu cokoli vyndáváte nemusíte tento předmět čistit od sněhu a dalších nečistot.
Jak rychle s autoboxem?
Žádný výrobce autoboxů neudává jak rychle lze jet s autoboxem. Pokud byste na tento údaj narazili, tak na autoboxu bude uvedeno maximálně 130 km/h. Tento údaj je rozumný, dokonce dle německých předpisů se nesmí s nákladem na střeše jet více než 130 km/h, přestože rychlost na německé dálnici bývá neomezená. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že do 150 – 160 km/h lze s boxem jet. Boxy Thule Spirit se testovaly na BMW 3-serie Touring a Porsche Cayenne při rychlosti 240 km/h a také bez poškození vydržely. Každý výrobce testuje výrobky na několikanásobně vyšší požadavky, než při používání výrobku požaduje zákazník. Platí zde, že čím nižší pořizovací cena, tím spíš výrobek neprošel testy tak, jak by měl. Pokud chcete s boxem jet rychleji, musíte brát v úvahu fyzikální zákony jako například rychlost větru, jak je box namontovaný k nosiči, kolik je předsazený nad čelním oknem a také zda váš střešní nosič box udrží při vyšších rychlostech. Při testování jsme naměřili vztlak 200 kg při rychlosti 160 km/h, který působí na nosič a odlehčuje přední nápravu čímž se mění jízdní stabilita vozidla ve vyšších rychlostech.
Magnetické nosiče lyží, ano či ne?
Dle našeho názoru jde o nouzové, krátkodobé řešení k jednorázové přepravě lyží.
Výhody:
- snadná a rychlá montáž (pouze na střechy z feromagnetického materiálu), nelze použít na střechy z hliníku, carbonu a laminátu
Nevýhody:
- Střecha musí být dokonale očištěná jinak dochází mikro-pohybem k zmatovaní nebo i poškrábání laku
- Nosič je nutné po každém použití (nejpozději do dvou dnů) demontovat. Vlivem magnetické hystereze dochází totiž k poklesu upínací síly, která může vést až k uvolnění nosiče ze střechy.
- Vzhledem k velké ploše magnetické folie je třeba nosič montovat blízko středu střechy. Kde není dostatečné vyztužení, tím může dojít k mírné ale trvalé deformaci plechu střechy(tzv. lupavka)